środa, 1 stycznia 2014

"Światło" – czyli, trudne i brudne Sci-Fi



Chyba mało kto, oprócz Harrison’a, potrafi napisać książkę, która zarazem jest tak fascynująca, jak i tak odstręczająca.

Spotkałem się z głosami, że pozycje wydawane w cyklu Uczta Wyobraźni powinny być piękne, cokolwiek by to nie znaczyło. Ja osobiście uważam, że powinny być wyrafinowane, zmuszać czytelnika do wysiłku intelektualnego. Roztaczać niesamowite wizje, rozpalać wyobraźnię. Piękne, to są baśnie.

Nie będę czarował, nowe pomysły wybitnie na mnie działają, niczym kocimiętka na kota : ) Jak autor wykaże się odpowiednią dozą wyobraźni, to jestem kupiony. A Harrison wykazał się doza wyobraźni, którą mógłby obdzielić kilku dodatkowych autorów, i jeszcze by mu zostało. Stworzony przez niego świat przyszłości jest niesamowity, wypełniony nieznanymi technologiami, wizjami ras, ludzi ,bitew kosmicznych, pradawnych artefaktów. I to działa na moją wyobraźnię. Bo jak nie pokochać książkę, w której poziom zaawansowania technologii osiągnął etap, w którym matematyka potrafi przybrać fizyczną postać i wpływać na otoczenie, gwałcąc przy okazji wszystkie napotkane prawa fizyki? No nie da się, a przynajmniej ja nie potrafię. Biała Kotka zawijająca kilkanaście wymiarów na raz ze swoją panią pilot sprzężoną z nią na poziomie molekularnym dokończyły dzieła tak dokumentnie, że kupiłem całą resztę książki nie bacząc na odpychające, szalone postacie, wulgarne opisy i chaos. A nad wszystkim, dosłownie wszystkim, bo połową wszechświata, wisi Trakt Kefahuchiego – ocean prawdopodobieństwa, w którym wszystko jest możliwe.

Historia nie należy do najprostszych, nikt nam tu nie tłumaczy czegokolwiek, a jak czegoś już się dowiemy, to przypomina to rzucenie nam przez autora ochłapu ze stołu wiedzy.  Przeskoki między czasem i miejscami akcji początkowo dają wrażenie połączonych bez sensu dwóch książek – historia lekko szalonej pani pilot z dalekiej przyszłości i historia szalonego fizyka mordującego kobiety w naszych czasach.
I to daje dodatkową satysfakcję, bo połączenie wszystkiego, co umieszczono w fabule, w jakąś całość przyczynowo-skutkową, i jeszcze zrozumienie, co za tym wszystkim stoi do najłatwiejszych zadań nie należy. Łatwo za to jest się zniechęcić przy tej książce, wkurzyć, zniesmaczyć i rzucić ją w kąt, albo przekartkować, by dobrnąć do totalnie niesatysfakcjonującego, bo niezrozumiałego finał. Postacie wybitnie w pozytywnym odbiorze książki przeszkadzają, bo w tym, co robią, nie ma nic dobrego, szlachetnego, pięknego, a często i celowego. Tych postaci nie da się polubić, a o identyfikowaniu się z nimi lepiej w ogóle nie mówić.

Więc całkiem możliwe, że autor wcale nie miał większego planu w tym, co pisał, a to tylko ja dopowiadam sobie teorię do praktyki, którą było pisanie przez autora tego, co też mu tam w zmiętym alkoholem i tetrahydrokannabinylem mózgu się urodzi. Z drugiej strony całkiem prawdopodobne, że mamy do czynienia z geniuszem o nieograniczonej wyobraźni.
Jakby nie patrzeć, mój zachwyt jest stuprocentowo subiektywny i mało ma wspólnego z obiektywnym spojrzeniem na tę książkę.
- Tylko, czy to powinno mi przeszkadzać? – patrzy na oceny Zmierzchu. – Nieeeeee!

Ps. wszyscy piszą notki podsumowujące rok. Sam miałem taki plan, ale wysyp takich notek w blogosferze skutecznie mnie od tego odwiódł. Zresztą, moje bologowania nie bardzo da się podsumować, bo przez tą przerwę w blogowaniu mało do podsumowywania mam. O tym, co przez ten rok przeczytałem, nie chce mi się pisać, co nie znaczy, że nie warto. Będzie więc bez podsumowania i już.

2 komentarze:

  1. Ja mam tylko jedną książkę z serii Uczta Wyobraźni i, szczerze mówiąc, trochę boję się po nią sięgnąć (chociaż zdaję sobie sprawę, że takie obawy są śmieszne i żałosne). Mimo to chciałabym mieć ich więcej, pięknie się prezentują na półce :)

    Ps. mnie też ten wysyp notek podsumowujących trochę odpycha. Zresztą, ja nie lubię takich podsumowań :)

    OdpowiedzUsuń
  2. If you're looking to lose fat then you certainly have to try this totally brand new personalized keto plan.

    To produce this keto diet service, certified nutritionists, fitness couches, and professional cooks united to provide keto meal plans that are effective, convenient, cost-efficient, and enjoyable.

    Since their first launch in early 2019, 100's of individuals have already remodeled their body and health with the benefits a professional keto plan can give.

    Speaking of benefits: in this link, you'll discover eight scientifically-certified ones provided by the keto plan.

    OdpowiedzUsuń